מאת: יצחק
ב' ניסן  ה'תשפ"א  07:39 

הר שך


מה היה דעת הרב שך זצ"ל לגבי "מדינה על פי תורה".(עם מקורות בבקשה).
ב' ניסן  ה'תשפ"א  22:39 

דעת מרן הגרא"מ שך זצוק"ל...


היתה כדעת גדולי דורו מרנן ורבנן החזו"א והגרי"ז מבריסק שהקמת מדינה לפני ביאת משיח אסורה וידוע שאמר שכשיעלה לתת דין וחשבון למה לא חגג את ה' באייר לא יתן שום הסברים אלא רק יאמר כי מרן החזו"א לא עשה זאת. ולגבי שדעת מרן החזו"א סבר כך [שאסור להקים מדינה כלל לפני ביאת משיח] ראה אגרותיו של תלמידו הגאון רבי חיים שאול גריינימן זצוק"ל שכתב כן בפירוש.
מאת: זעליג ד.
ג' ניסן  ה'תשפ"א  17:48 

דברי מהגראמ"מ שך שניתן ללמוד מהם את דעתו


חלילה לנו להעפיל אל ראש ההר תוך התגרות באומות העולם.
פרשה זו של 'ויעפילו' אינה סיפור היסטוריה בעלמא, כי אם אזהרה גלויה לנו ולדורותינו, התורה מצווה ומזהירה אותנו "אל תעלו", וחייבים אנו לשמור על איסור זה המפורש ונגלה בתורה, וחלילה לנו להעפיל אל ראש ההר תוך התגרות באומות העולם, במעטה של מצוות וענינים שבפנימיות התורה, ולא עוד אלא שמחשיבים העפלה זאת למצות ישוב ארץ ישראל.
(מכתבים ומאמרים החדש, ח"א מדור כיבוש שטחים והתגרות באומות)
אנשי התנועות המדברים שאסור לותר על א"י לא ממקור קדוש באו.
ומלבד זאת לדעתי כל אנשי התנועות למיניהם, ויתר האנשים המדברים ומסיתים השכם והערב בכל הזדמנות שאין לותר ואסור לותר על שטחים מא"י – לא ממקור קדוש באו דברים אלו, אלא ממה שקלטו מחכמות חיצוניות בהשקפה זו, שאנחנו עם ככל יתר העמים, וגם לנו הזכות על מדינה ריבונית ונחזיק בה ואל נרפה אותה.
(שם)
חז"ל דרשו את טובתו של עמנו ולכן אסרו למרוד באומות העולם ולעלות בחומה.
ומזה יש להבין שגם מה שחז"ל אסרו עלינו שלא למרוד באומות העולם ושלא לעלות בחומה (כתובות קי"א.) – זה אך ורק שדרשו טובתו של עמנו, כי הם ברוח קדשם ידעו ששנאת האומות לעם ישראל היא שנאת עולם וקבועה היא בליבם, ואין להתגרות בהם אף בזמן שהצדק איתנו, כי זה יוסיף שנאה על שנאה.
(שם)